تبلیغات
فقه شافعی دانشگاه کردستان - کارهای کوچک,پاداشهای بزرگ


درباره وبلاگ:


آرشیو:


آخرین پستها :


پیوندها:


پیوندهای روزانه:


نویسندگان:


نظرسنجی:


آمار وبلاگ:



Admin Logo themebox

کارهای کوچک,پاداشهای بزرگ

نوشته شده توسط:انجمن فقه
پنجشنبه 16 مرداد 1393-12:59 ب.ظ

بعضی از کارها با وجود این که[به ظاهر] اندک و بى ارزش هستند، اما انجام آن، فرد مسلمان را به بهشت مى برد عبارتند از:
۱- برداشتن از راه مردم هر چیزی که مردم را رنج و آزار دهد.
۲- احسان و نیکی به حیوانات.
۳- خوش اخلاقى و خوش رفتاری.
۴- صدق و راستگویی در گفتار و کردار.
۵- خودداری از خشم و غضب.
۶- به دیدن و احوال پرسی بیمار رفتن.
۷- زیارت و دیدار با مسلمان.
۸- نرمی و آسان گرفتن در خرید و فروش.
۹- سخن از رحمت و خشنودی خداوند.
ابوهریره رضی الله عنه روایت مىکند که از رسول اکرم (ص) شنیدم مى فرمود: ((لقد رأیت رجلاً یتقلب فى الجنة فى شجرة قطعها من ظهر الطریق کانت تؤذى الناس)). [مسلم].
مردی را دیدم که در بهشت غرق درخوشی و لذت بود، آن هم به خاطر برداشتن درختی از سر راه مردم، برای این که از آن در رنج بودند.
همچنین ابوهریره(رض) از رسول اکرم (ص) روایت مى کند که فرمودند: ((أن رجلاً رأی کلباً یأکل الثری من العطش فأخذ الرجل خفه فجعل یغرف له به حتی أرواه فشکرالله له فأدخله الجنة)). [بخارى].
مردی سگی را دید که از تشنگی خاک مى خورد،
 کفش خود را گرفت و [از چاه] برایش آب کشید تا این که سیراب شد، خداوند او را سپاس گفته به بهشت وارد نمود.
أبو أمامه رضی الله عنه از رسول اکرم (ص) روایت مى کند که آن حضرت(ص) فرمودند: ((أنا زعیم ببیت فى ربض الجنة لم ترک المراء وإن کان محقاً، وببیت فى وسط الجنة لمن ترک الکذب وإن کان مازحاً، وببیت فى أعلی الجنة لمن حسن خلقه)). [ابوداود وصححه الألبانی].
من کفیل و ضامن خانه ای در کنار بهشت هستم برای کسی که جدال و ستیزه را ترک کند، اگر هم حق با او باشد. و ضامن خانه ای در وسط بهشت برای کسی که دروغ را ترک کند اگر هم شوخی مىکند. و ضامن خانــه ای در بالای بهشت برای کسی که اخلاق خود را نیک نماید.
[همچنین] ابن مسعود  از رسول اکرم (ص)روایت مىکند که آن حضرت (ص) فرمودند: ((إنَّ الصدق یهدى إلی البر، وإنَّ البر یهدى إلی الجنة، وإنَّ الرجل لیصدق حتی یکون صدّیقاً، وإنَّ الکذب یهدى إلی الفجور، وإنَّ الفجور یهدی إلی النار، وإنَّ الرجل لیکذب حتی یکتب عند الله کذاباً)). [متفق علیه].
به راستی که صدق و راستگویی، به سوی نیکی و بخشش هدایت مى کند، و نیکى و بخشش به سوی بهشت رهبری مى کند، و مرد همچنان راست مىگوید تا این که نزد خداوند از راستگویان محسوب مىشود، و دروغگویی به سوی گنهکاری و تبهکاری هدایت مىکند، وگنهکاری و تبهکاری به سوی جهنم، و همچنان مرد دروغ مى گوید تا این که نزد خدا از دروغگویان به شمار آید.
[نیز] ابودرداء رضی الله عنه روایت مى کند که مردی به رسول خدا (ص) گفت: ((دلنى علی عمل یدخلنى الجنة: قال: لا تغضب ولک الجنة)). [طبرانی وصححه الألبانی].
به انجام کاری راهنمایىام کن که مرا به بهشت وارد کند، آن حضرت (ص) فرمود: خشم و غضب مکن، به بهشت مىروی.
ثوبان  از رسول خدا (ص) روایت مى کند که رسول الله (ص) فرمودند: ((من عاد مریضاً لم یزل فى خرفة الجنة، قیل یا رسول الله وما خرفة الجنة؟ قال: جناها)). [مسلم].
کسی که به عیادت بیماری برود همچنان در خرفة الجنة است تا وقتی که بازگردد.گفته شد: ای رسول خدا خرفة الجنة یعنی چه؟ فرمود: میوه های تازه چیده شده بهشت.
[همچنین] ابوهریره رضی الله عنه از رسول اکرم (ص) روایت مى کند که آن حضرت (ص) فرمودند: ((من عاد مریضاً، أو زار أخاً له فى الله، ناداه منادٍ أن طبت وطاب ممشاک وتبوأت من الجنة منـزلاً)).
[ابن ماجه وترمذى وقال الألبانی صحیح لغیره].
کسی که به عیادت بیماری برود یا برادر مسلمانی را زیارت کند، منادی ندا مى دهد که شاد شدی و شاد گشت رفتنت و از بهشت منـزلی دریافت کردی.
عثمان بن عفان رضی الله عنه از رسول اکرم(ص) روایت مىکند که آن حضرت (ص) فرمودند: ((أدخل الله الجنة رجلاً کان سهلاً قاضیاً ومقتضیاً وبائعاً ومشتریاً)).[احمد والنسایی وحسنه الألبانی وقال احمد شاکر إسناده صحیح].
خداوند مردی را به بهشت وارد کرد که در خرید و فروش، و در داد و ستد (دادن و گرفتن) آسان مىگرفت.
أبوهریره از رسول خدا (ص) روایت مىکند که آن حضرت (ص) فرمودند: ((إنَّ العبد لیتکلم بالکلمة من رضوان الله لا یلقى لها بالاً یرفع الله بها درجات، وإنَّ العبد لیتکلم بالکلمة من سخط الله لا یلقى لها بالاً یهوى بها فى جهنم)). [بخارى].
بنده یک کلمه در جهت رضوان و خشنودی خدا سخن مى گوید و هیچ اعتنایی به پاداش و ثواب آن نمى کند، خدا درجات او را بلند و رفیع قرار مى دهد، و بنده یک کلمه در جهت غضب و ناخشنودی خدا سخن مىگوید و به کیفر و گناه آن هیچ توجهی ندارد، خدا او را به آخرین نقطه جهنم وارد مى کند.
بهترین منازل بهشت، منزل مسلمانی است که در بهشت همسایه رسول خدا (ص) است. و تربیت و سرپرستى دختران و یتیمان است که باعث همسایگی رسول خدا (ص) در بهشت مىشود. أنس (رض) از رسول خدا (ص) روایت مىکند که آن حضرت (ص) فرمودند: ((من عال جاریتین حتی تبلغا جاء یوم القیامة أنا وهو، وضم أصابعه)). [مسلم].
هر کس دو دختر را سرپرستی کند تا وقتی که به سن بلوغ برسند، در روز قیامت، من و او مانند این دو هستیم، سپس دو انگشت خود را به هم چسباند.
[همچنین] از سهل بن سعد (رض) روایت است که رسول اکرم (ص) فرمودند: ((أنا وکافل الیتیم فی الجنة هکذا، وقال بإصبعیه السبابة والوسطی وفرّج بینهما)). [بخارى].
من و سرپرست یتیم در بهشت در کنار هم چنین هستیم و به انگشت شهادت و وسطی خود اشاره کرد و آن دو را از هم جدا نمود.
اطاعت از پدر و مادر، یا اطاعت از یکی از آنها باعث ورود به بهشت مىشود. ابوهریره (رض) مىگوید از رسول اکرم شنیدم که سه بار فرمود: ((رغم أنفه، ثم رغم أنفه، ثم رغم أنفه، قیل: من یا رسول الله؟ قال: من أدرک والدیه عند الکبر أحدهما، أو کلیهما ثم لم یدخل الجنة)).[مسلم].بینی او به خاک مالیده شد. گفته شد: چه کسى ای رسول خدا؟ فرمود: کسی که پدر و مادر یا یکی از آنها را در وقت پیری درک کند ولی به بهشت وارد نشود؛ یعنی، اطاعت از آن ها سبب وارد شدن او به بهشت نشود.
[همچنین] ابودرداء رضی الله عنه مىگوید از رسول اکرم (ص) شنیدم که مى فرمود: ((الوالد أوسط أبواب الجنة، فإن شئت فأضع ذلک الباب أو احفظه)).[ترمذى وابن ماجه واحمد وصححه الألبانی].
پدر دروازه میانی بهشت است، پس اگر خواستی آن دروازه را ضایع کن و یا حفظ نما یعنی، با اطاعت از پدر آن دروازه حفظ، و با نافرمانی او، آن دروازه ضایع مىشود.
مردی خواست به جهاد رود، نزد پیامبر(ص) آمد، آن حضرت فرمود: ((هل لک من أم؟ قال: نعم، قال: فالزمها فإنَّ الجنة تحت رجلیها)).[احمد ونسایی وابن ماجه وقال الألبانی حسن صحیح].
آیا مادر داری( یعنی مادرت زنده است)؟ آن مرد در جواب گفت: بلی حضرت (ص) فرمود: مادرت را سرپرستی کن که بهشت زیر پاهای اوست.
بزرگ ترین چیزی که انسان باید آن را حفظ نماید، زبان و شرمگاه است، و هرکس که آن دو را نگه دارد، رسول اکرم (ص) بهشت را برایش ضامن شده است. سهل بن سعد (رض) از رسول اکرم (ص) روایت مى کند که آن حضرت (ص) فرمود: ((من یضمن لى ما بین لحییه وما بین رجلیه أضمن له الجنة)). [بخارى].
هر کس بین دو لب خود؛ یعنی زبان، و بین دو پای خود؛ یعنی شرمگاهش را ضامن شود، من بهشت را برای او ضمانت مى کنم.
…………………………………..

برگرفته از کتاب : دروازه هاى بهشت
تألیف : یوسف بن محمد العوید/ترجمه: أبی عبدالله إسحاق بن عبدالله الدبیرى العوضى
منبع : پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه.

پنجشنبه 16 مرداد 1393 01:01 ب.ظ
نظرات() 

Riley
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 02:11 ق.ظ
Howdy very nice site!! Guy .. Beautiful .. Amazing ..
I'll bookmark your web site and take the feeds also?
I am happy to search out numerous useful info right here within the put up,
we need work out extra strategies in this regard, thanks for sharing.

. . . . .
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.